De hoogste tijd voor 'het augustus verhaal'... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu De hoogste tijd voor 'het augustus verhaal'... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

De hoogste tijd voor 'het augustus verhaal'...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Oeij Joeij Joeijj…
Wat vliegt die tijd toch… we zijn alweer 1 ½ maand verder…dus de hoogste tijd voor een Thaise update!

Inmiddels zitten we alweer een dikke maand in onze nieuwe kamer…en het bevalt goed! “Nog geen 1 kakkerlak hier gehad”  Ik zou zeggen “dat moet in de krant”, dus als iemand dat even kan regelen!!
Langzaam aan proberen alles een plekje te geven…maar het valt niet mee als je geen meubeltjes hebt! Opzoek gaan naar meubels is ook lastig als je een vent hebt die elke dag moet werken, en ze in de winkeltjes geen woord Engels spreken. Dus wordt gewoon je geduld op de proef gesteld…en zit je maar iets langer in een rommel kamertje.
Het goede nieuws is wel dat we van de week een koelkast hebben aangeschaft! Lekker koud water… en een koud appeltje…en een koud glaasje melk…jammie! “Wat een luxe hè”…ben er helemaal gelukkig mee!!!

Genoeg over de kamer…
Mijn nieuwe baan..Ben daar begin augustus begonnen. 1 augustus gedag gezegd op mijn language school…dat was niet de gezelligste bezigheid. Er was op dat moment dat ik mn salaris op kwam halen en kwam vertellen dat ik niet meer terug kwam…ook iemand anders die z’n salaris op kwam halen en kwam vertellen dat hij niet meer terug kwam! Lekkere timing. Ze waren goed pissig…laten we zeggen behoorlijk boos. “Waarom hadden we dit niet eerder kunnen laten weten”. Hahahah…wat een lachertje…omdat we dan nooit ons salaris hadden gekregen…maar dat was natuurlijk volgens hun niet zo!
Goed..ik was daar in ieder geval vanaf..Poe, ook weer achter de rug! En belangrijker, had mn salaris en al mn belangrijke papieren terug!

Op de nieuwe school is het allemaal iets beter/westerser geregeld. Daar zitten natuurlijk zo zn voor- maar ook zn nadelen aan! Laat ik gewoon even de positieve puntjes opnoemen.
- Ik heb een verzekering…dat is echt heel wat in Thailand!
- Overuren die ik maak (je inscannen en uitscannen)..dus overuren die je maakt worden opgeteld…en die mag je inleveren als je een keertje wat eerder naar huis wilt! Dit is echt heel bijzonder…want de meeste Thaise hier werken voor niks, in plaats van dat ze netjes de gewerkte overuren zo terug kunnen krijgen!
Goed… na vandaag kunnen we dit positieve puntje weg strepen! Hahaha… Les 1 “vraag nooit iets, en doe gewoon wat je denk wat goed is. Is het niet goed hoor je dat vanzelf”. Met andere woorden Laura heeft vandaag gevraagd hoeveel overuren ze had, zodat ze mogelijk een dagje of half dagje vrij kon nemen. (erg stom…want wist zelf wel dat ik genoeg overuren had). Kreeg dus te horen dat de uren die je na school maakt je eigen tijd is. Alleen als je een keer om zaterdag een bijscholing ofzo hebt kun je een keertje wat eerder weg.
- Omdat het een wat grotere school is met 3 programma’s spreken er hier heel wat meer Thaise mensen Engels. Wat ook wel fijn is als je dingen moeten weten of geregeld moet hebben. Op mijn andere school was het altijd handen en voeten werk, en dan nog snapte de leiding gevende het niet!
- Er is echt een MEGA kantine. We krijgen een lunch kaart…en daar kun je 1 gerecht mee halen in de kantine…heel veel keuze uit verschillend Thais eten, maar ook westers eten, en winkeltje, een ijsco kraampje…noem maar op!
- Ik ben niet meer de enige vrouwelijke Engelse lerares.
- Krijg een veel beter salaris. En wanneer de scholen dicht zijn heb ik ook gewoon vakantie. In mijn Language school..zou ik daar al die tijd moeten zitten…anders zou ik mn salaris niet krijgen (wat een onzin he!)
Zijn toch heel wat positieve puntjes, als zeg ik het zelf!
Maar elke voordeel heb ook zn nadeel! Laten we zeggen dat er ook heel wat meer van je verwacht wordt…en dat je vanuit de resultaten van de kinderen best wel afgerekend wordt als leerkracht. De leerkracht die ik vervangen heb…die is laat maar zeggen vertrokken/ontslagen/opgestapt…omdat de resultaten van de kinderen erg gezakt waren ten opzichte van het jaar ervoor! Dus…

Goed…na 2 dagen hier gewerkt te hebben, kwam de leiding gevende naar mij toe dat er een baan vrij kwam in een ander programma. En dat ze graag wilde dat ik daar ging werken.
Korte uitleg:
Program 1: ESL= Thais onderwijs en 4 uur in de week engelse les
Program 2: EP= English program. 60 procent van de lessen in het Engels,
en 40 procent van de lessen in het Thais.
Program 3: International= Alles Engels. Internationale klassen!
Ik begon in ESL, en er kwam dus een baan vrij in EP. Ik zou een “home-room” teacher worden. 1 klas, en daar alle lessen aan geven (rekenen, taal, gezondheid…noem maar op!) Klonk wel super vet. Maar een eigen klas, wilde ook zeggen…veel meer verantwoordelijkheid, en waarschijnlijk nog veel meer werk.
En ik was eigenlijk niet naar Thailand gekomen om 24u per dag te werken. Maar van de andere kant was dit wel meer wat ik in Nederland doe…
En in ESL kun je zo goed als niks betekenen voor die kinderen. Ik deed gewoon mn ding dat uurtje…de helft van de kinderen had geen zin om Engels te leren, je leerde de kinderen nooit echt kennen, want ik had teveel verschillende klassen les te geven. En kon nooit communiceren met de kinderen, want Engels spreken konden ze niet.
Maar ik was ook gewoon heel bang dat mn Engels niet goed genoeg was voor het EP-programma. De meeste kinderen in EP worden 2 talig opgevoed, of hebben een buitenlandse papa of mama. De ouders betalen voor dit programma flink, dus zij verwachten ook meer!

Nou jah…laat ik het kort houden. Ik heb uiteindelijk alle +jes en –etjes op een rijtje gezet. Een paar nachtjes er over geslapen en goed nagedacht. En uiteindelijk besloten om het te doen! Met de Thaise uitspraak in gedachten “Never try, never know” dus moeten we er maar voor gaan!!
(De leerkracht die ik over ging nemen…zij moest plotseling terug naar huis…ze zei dat ze alles al voor mij voorbereid had…dus had niet zoveel extra werk!)

Ik uiteindelijk 2 weken in ESL gewerkt… daarna naar Laos vertrokken om mn visa te regelen (zondag 19-08 vertrokken…donderdag ochtend 23-08 weer terug).
Mijn trip naar en in Laos was 1 grote ramp…heel apart…maar vanaf het moment dat ik in de bus stapte heb ik alleen maar hele rare, gekke, aparte, half gestoorde mensen ontmoet. Soms komen die dingen denk ik ook maar gewoon even op je pad! Heb daar wel weer uit geleerd dat lang niet iedereen te vertrouwen is. (ondanks dat ik dit natuurlijk wel wist…was ik dit even vergeten … Zit hier te lang tussen al die vriendelijke behulpzame Thaise mensjes).
Ik dus mega blij dat ik weer heel met mn spulletjes terug in Chiang Mai was. Gun me donderdag ochtend opgehaald van de bus. Maar hij was ziek…dus meneer heel de dag ziek in bed.
Diezelfde donderdag kwamen Jaap en Daphne aan in Chiang Mai… dus ik kon ze mooi ophalen van het station… De trein had alleen 5uur vertraging…hahha…hebben ze meteen even meegekregen wat Thaise tijd is!!!
Vrijdag een dagje gewerkt..Jaap en Daphne zijn langs gekomen op school. Hebben zij ook deze grote Thaise school, en mijn werkplek gezien.
Maar voelde me die dag niet helemaal fit…zaterdag 25 aug ziek geworden…en heel de week goed ziek geweest…flinke koorts, hoesten, en de rest!
Jaap en Daphne waren dit weekend met Gun samen in de Jungle in vertrokken.

Aan het einde van die week zou ik aan mn nieuwe baan beginnen (donderdag 30 augustus) maar dat zat er dus niet in…want was nog steeds ziek. Goed balen. Geen overdracht of inwerktijd of iets van dat kunnen hebben.
Moest dus maandag daar beginnen…zonder enige informatie. Als leerkracht moet je soms wel heel flexibel in je velletje zitten zeg!
Ik maandag aan mn nieuwe baan begonnen…maar was duidelijk nog teveel voor mn lichaam. In de morgen om 8.00u bij het volkslied, meteen bijna flauwgevallen. Ze hebben me naar de verplegingskamer gebracht. Daar 2uur geslapen en toen was ik weer wat waard. Wilde wel proberen om les te geven, anders kon mn lichaam ook niet wennen aan dit ritme. Dus heb die dag gewoon al mn lessen gegeven…tussen door wat geslapen en op tijd naar huis! Poe, dat was me weer een lekker begin van een nieuwe baan! Zo deze week door gekomen… en moet zeggen dat mn lichaam elke dag een beetje aansterkte! Aan het einde van de week, vrijdag..hoefde ik gewoon niet meer onder schooltijd te slapen!

Jaap en Daphne hebben zich lekker vermaakt in en om Chiang Mai…af en toe samen op pad… en zij samen lekker de omgeving ontdekt hier! ’s Avonds gezellig samen eten… Was fijn!
Met z’n 4tjes ook nog de tijd gehad om op de scooter naar Gun’s dorp te rijden! Was erg gaaf… heerlijk door de bergen, rijstvelden…en stukken off road crossen! Ik zat dan soms met dicht geknepen billen achterop…en maar hopen dat dat allemaal goed ging…terwijl jaap en gun het alleen maar prachtig vonden! Lekkere dagen zo samen gehad!

Het verhaal is weer veels te lang geworden… Inmiddels zijn Mama en Wally hier ook gearriveerd…maar die avonturen lees je de volgende keer!

Het is bedtijd voor mij…morgen sportdag op school!
Hieronder nog een paar foto’s!


https://picasaweb.google.com/laura.vonk86/Augustus2012?authkey=Gv1sRgCLCC343A-4-AHQ

Tot het volgende verhaal allemaal!

Veel Liefs…Laura




  • 26 September 2012 - 17:01

    Cindy:

    Love it :)

  • 26 September 2012 - 18:04

    Tessa:

    Hoi Laura,

    Ik ben blij dat je nieuwe werk zoveel plus punten met zich me brengen! Goed om te lezen dat het zo goed gaat!

    Xx Tessa

  • 26 September 2012 - 18:04

    Tessa:

    Hoi Laura,

    Ik ben blij dat je nieuwe werk zoveel plus punten met zich me brengen! Goed om te lezen dat het zo goed gaat!

    Xx Tessa

  • 27 September 2012 - 09:07

    Corinne:

    he Laura,

    wat een ervaringen in dit reisverslag, hoop dat het weer wat beter met je gaat en je opgeknapt bent van al dat ziek zijn, lijkt me niet leuk in het buitenland. Wens je een fijne tijd met mama en wally en ben benieuwd naar je volgende verhaal, groetjes Corinne, Gertjan en Myrna

  • 27 September 2012 - 11:20

    Walter En Mary De Boer:

    Heb je hele verhaal met belangstelling gelezen. Ben op de computer een film aan het monteren maar jij hebt even voorrang. Januari Feruari en Maart hebben we weer doorgebracht in Spanje en Porugal. Nu vier nieuwe banden om de camper gegooid, na een lekke band, en er zit een nieuwe distributie snaar om. Hij is dus weer klaar om uit te rijden. Dat even mijn verhaal. Als ik je verhaal zo lees dan heb je het weer flink te verduren. Zo ziek zijn is geen pretje en ben ook benieuwd hoe je buik gaat. Verder heb ik natuurlijk weer gelezen hoe jullie gaan. Afweten op gezette tijden maar verder hebben jullie de wind er onder. Hoop dat jullie bootje weer alle zeeën aan kan. Kus van Mary en MIJ XX Mary en Wally uit Amsterdam. Missen je ....

  • 27 September 2012 - 16:07

    Maria En Frans:

    Het was fijn om weer iets te hore n,we maakten ons al zorgen.
    Fijn dat je werk een stuk beter is.
    Heel veel liefs en zorg goed voor jezelf !!!!!

    XXX

  • 27 September 2012 - 17:00

    Marjolein:

    Hallo Laura,

    Nou, dit is weer een verhaal zeg. Je beleeft ook nog eens wat.
    Fijn dat het op je werkplek goed gaat, ook al heb je met bijzondere uitdagingen te maken. Het is spannend maar ook bijzonder dat je ze mag beleven.
    Zo langzamerhand raak je toch wel ingeburgerd denk ik.
    Heel veel succes en groetjes aan Gun.
    Liefs Marjolein.

    P.S.: Ik heb je voor je verjaardag nog een brief gestuurd op je 'oude e-mail' adres.
    Ik hoop dat die is aangekomen of dat je hem in ieder geval gelezen hebt.
    IK snap heel goed dat je nauwelijks tijd hebt om dit te beantwoorden maar misschien kan je laten weten of het aangekomen is.
    Gr. Marjolein

  • 16 November 2012 - 14:01

    Henk Van Bakel:

    Leuk om weer eens wat van jou en Gunte lezen (en dat heb ik met veel belangstelling gedaan).Het gaat met vallen en opstaan niet slecht als ik dit zo lees. Blijf vooral schrijven voor de (verre) achterban.

    groetjes en dat het bijzonder goed mag gaan daar in dat verre Thailand,

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 23877

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: