De avonturen van July - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu De avonturen van July - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

De avonturen van July

Blijf op de hoogte en volg Laura

31 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

Daar ben ik weer…

Met de avonturen van “Juli”!

Deze maand heb ik de stress puntjes iets beter achter me kunnen laten.
Maar ook deze maand heb ik nog niet stil gezeten…

Heb inmiddels mn laatste TEFL test gemaakt, “final exam”… zo’n dikke 4uur mee bezig geweest op mn vrije zaterdag! Maar goed…daar krijg je dan ook iets voor terug… Ik heb hem gehaald, dus mn TEFL cursus afgerond. Al mn papieren zijn naar Bangkok gestuurd, dus het is nu wachten op mn TEFL certificaat.

Ook heb ik al mn papieren voor mn visum bij elkaar weten te spronkelen. Ingeleverd bij mn language school…daar is het nu wachten totdat ze de formulieren in orde hebben, zodat ik naar Laos kan voor een nieuw Non-Immigrant B visa. Dit duurt alleen verrekkes lang. Ben inmiddels alweer 3 keer naar Birma geweest.
Heb besloten dat ik me daar niet meer zo druk om ga maken…schiet ik helemaal niks meer op…en ze gaan er al helemaal niet sneller door werken hier! Dus we zien wel wanneer het in orde is, en tot die tijd ga ik om de 2 weken gezellig naar Birma  Jeeeujjjj…je kan er maar beter om blijven lachen, we zijn tenslotte in Thailand “het land van de glimlach”.

Dan…. Heeft deze Laura…de stoute schoenen aangetrokken … Jaaahhh, ook die hebben ze hier!
Dus… Laura is een andere school binnen gewandeld. Hoorde via via dat ze daar mogelijk opzoek waren naar leerkrachten (eigenlijk wel iemand met Engels als moedertaal..maar goed…wie niet waagt, wie niet wint!)
Ik ben daar binnen gewandeld (in een tussenuurtje op een woensdag, paar weken geleden!) En heb mezelf voorgesteld aan het “hoofd van de Engelse afdeling”. - “Hoi ik ben Laura, woon nu in Chiang Mai, en ik heb een - bachelor degree- als leerkracht”. Ik kreeg een inschrijfformulier om in te vullen, hem een CV overhandigd, en weer vertrokken.
2 dagen later kreeg ik een mailtje of ik de week erna een “demo les” wilde geven met daar achteraan een interview. (Demo les is hier vrij normaal… ze geven je een onderwerp, welke klas, en hoelang de les moet zijn… en daar moet je dan maar iets moois op verzinnen!)
19 juli stond er een demo les gepland om 11.50u. Dat kwam mooi uit, want had 2 tussenuren op mn eigen school, dus kon mooi ff op en neer! (werd wel wat gesjees, maar je moet er wat voor over hebben!)
Ik de dagen van de voren een leuke interactieve les in elkaar geknutseld (onderwerp: eten+ bestellen in een restaurant, groep 4, 36 kinderen)

In de klas zaten 2 mensen die m’n les beoordeelde. Maar ik moet zeggen…dat deed me niet zoveel…waarom….Omdat ik weet dat 9 van de 10 mensen die hier les geeft, of een baan zoekt nog amper voor een klas heeft gestaan. Ik weet dat m’n Engels niet altijd perfect is.. maar ik heb in ieder geval het stukje lesgeef ervaring!
Aan het einde van de les, was het ongeveer zoiets als van “wanneer kun je beginnen?”
Ik aangegeven dat wanneer ik nu vertrek ik mn salaris niet meer krijg van de afgelopen maand (juli..dus zou ik al meer dan 2 weken voor jan joker hebben gewerkt). Ze vonden het prima dat ik de maand af wilde maken, en de volgende maand wilde beginnen.
Van te voren me helemaal druk lopen maken om het interview… wat kunnen ze vragen…wat moet ik daarop antwoorden…wat als ik ineens al het Engels vergeten ben. Schijnbaar zei mn les genoeg voor ze..! 
Wat ergens ook wel logisch is…want je kunt nog zo’n mooi verhaal ophangen over lesgeven…maar zie het maar is waar te maken in de praktijk. Zijn toch eigenlijk 2 verschillende dingen!!

Wat wel weer raar is… kan het hier tegen vrijwel niemand zeggen… Op m’n language school mogen ze er absoluut niet achter komen…daardoor kan ik het op mn school dus ook niet vertellen. Beetje raar allemaal. Het komt er nu op neer dat ik dinsdag 31 juli lesgeef…Daarna op woensdag 1 augustus ’s ochtends op m’n language school mn salaris ophaal… en ze vriendelijk bedank en vertrek…
and that’s it.
Maar jah…heb me er al bij neergelegd dat ik geen andere keuze heb…dat het hier altijd zo gaat…dus dat ik het dan ook maar zo moet doen!

Oke… op naar verhaal nummer 2 van deze maand!
Op een zonnige vrijdag ochtend werd ik gewekt door mn wekker… En ik dacht “Ow yes, nog 1 dagje en dan is het WEEKEND”. Ik wilde dit bijna hardop zeggen… tegen een half wakker wordende Gun… En toen dacht ik “ow jeetje… hij kan dit gewoon nooit denken, hij heeft nooit een weekend”. Dus dit maar weer ingeslikt, en met wat extra respect voor hem mn bedje uit gestapt en naar school gereden!
Ben dus ook maar gestopt met het mopperen op hem dat ik altijd degene ben die de kamer schoon maakt en de kleren wast. Want waar moet hij eigenlijk ook de tijd en de energie vandaan halen als hij elke dag van 8.00u tot 20.00u werkt!
Afgelopen weekend…heeft Gun gevochten om een halve dag vrij te krijgen. (hij had het er voor over om zn baan te verliezen, hij vond het belangrijker om een halve dag samen met mij te zijn.) Maar gelukkig kon hij nog terug komen in zn bedrijf! En hadden wij eindelijk een paar uurtjes samen.
Wij dus op een zondag middag naar een meertje gereden in de buurt van Chiang Mai…daar lekker gechild…en samen niks gedaan, is ook wel is fijn!


Dan maar meteen door naar het volgende goede nieuws… We hebben een nieuwe kamer gevonden! Ik moet zeggen dat de grote (of de kleinte) van een kamer best wend…maar dit bed/ matras is zo verrot dat ik erg veel last van mn rug heb (lees “matras met vering..waarvan de helft van de vering kapot is..auuwww) . En een nieuw matras kopen is vrij prijzig. Dus na heel wat rondgereden, rond gevraagd, en rond gekeken…hebben we een leuk kamertje gevonden!
Op de 2de verdieping (nu wonen we op de 1e verdieping…dat wil zeggen erg veel kakkerlakken in de kamer, wat dus wil zeggen op de 2e verdieping… niet meer zoveel kakkerlakken!!)
Het is in een smal straatje…kan net een scooter doorheen…dus we gaan gewoon 100x op en neer rijden met onze spulletjes. Maar het positieve hiervan is…dat het dus ook een rustig straatje is, omdat er geen auto’s of tuktuk’s doorheen kunnen sjeezen.
En het volgende positieve puntje is… dat hij zelfs een beetje groter is… We gaan van 11 m2 naar 13 m2…jjjeeeuuujjj!
Afgelopen zondag was het zover… De overhuis dag. Gun moest heel de dag werken, hij kreeg geen paar uurtjes vrij om te helpen. En daar kwam nog is bij dat hij de volgende dag de Jungle in moest (maandag en dinsdag) dus moest alles in 1 dag gebeuren. Elke keer een emmer gevuld met wat spulletjes en een rugzak en naar de nieuwe kamer. Daar bestond mijn zondag uit! ’s Avonds heeft Gun nog geholpen met de laatste zware spulletjes. En toen was het 1 grote zooi in de nieuwe kamer… Moeten alles weer een plekje zien te geven. Dat komt wel!!

Nog 1 kleine afsluitende mededeling “met mn darmpjes en mn maagje gaat het over het algemeen goed”. Op school krijgen we lunch (niet altijd geweldig…maar het is gratis) maar hierdoor leert mn inwendige gedeelte meer verschillende soorten eten, kruiden, en chillies te accepteren! Merk dat ik nu niet meer zoveel last heb als ik ergens hier op straat mijn avondeten naar binnen werk! Dus dat is toch maar weer mooi meegenomen!

Goed…ik ga het afsluiten… Gun komt zo terug uit de Jungle. En volgens mij staat er vanavond een feestje op het programma!

Hier nog een paar fotootjes!

https://picasaweb.google.com/laura.vonk86/July2012?authkey=Gv1sRgCOfQuKOP-qeaOg#5771311945468623122

Knuffel en lieve groetjes voor jullie allemaal….

  • 31 Juli 2012 - 16:28

    Laura En Gun:

    Lieve Laura en Gun
    Jullie verslag gelezen hier in Alkmaar waar we nu met de camper staan.
    Helpen weer me tot eind augustus en dan gaan we weer even naar ons huisje en eigen bedje.
    Gefeliciteerd met het behalen van je TFL cursus en een paar extra dikke knuffels.
    Je DOET HET TOCH MAAR WEER EVEN.
    En jullie leventje zo is behoorlijk intens maar ook hier flikken jullie het toch maar weer.
    Even een paar flinke positieve opmerkingen naar jullie toe want dat hebben jullie meer dan verdiend.
    Een dikke pakkerd van ons....Mary en walter

  • 31 Juli 2012 - 17:21

    Lieve Laura En Gun:

    hallo,
    ik kijk iedere maand uit naar je verhaal van de afgelopen maand. vind het erg leuk om op die manier een beetje op de hoogte te blijven.
    gefeliciteerd met het behalen van de cursus.
    heel veel liefs voor jullie.
    thea xxxx

  • 31 Juli 2012 - 19:30

    Marieke:

    Hoi Laura,

    Gefeliciteerd met je certificaat, goes gedaan zeg!
    Leuk om je verhalen te lezen en te weten dat jullie het F
    Samen fijn hebben. Ik moest stiekem wel lachen om het
    Matras gedeelte: jullie nemen een andere kamer,
    Hier vervangen we gewoon 'even' de matras alsof
    Het niets is, hihi.

    Geniet ervan!
    Xxje Marieke

  • 31 Juli 2012 - 21:59

    Daphne:

    Hee Laura!

    Echt top van je nieuwe baan! Als had ik het toen aan de telefoon aan een beetje meegekregen. Vet hoor, zomaar even een les geven en daarna aangenomen te worden. En fijn dat jullie een nieuwe kamer hebben. Die ik over welgeteld 21 dagen mag komen bewonderen! :D ik ben echt zoooo benieuwd! Ik weet niet of je nu ondertussen al bent overgehuisd? Hoop dat alles een beetje meezat met de spullen over krijgen. Wel zo gek om te lezen hoe anders het daar is. Echt wereld van verschil lijkt me. Nog eventjes en dan komen wij. Ik ga nog keertje naar Thijs en Kitty want ik mag 1 van hun tassen lenen. Ik denk dat het gaat worden, tas waar ga je met Daphne heen ;-) maar komt goed!!
    Veel succes en plezier met je nieuwe baan! En tot snel, maar ik spreek je sowieso nog wel van te voren! Want ik heb ook nog vragen voor dat we gaan :p

    doeeeii xxx Daphne

  • 01 Augustus 2012 - 10:46

    Kitty:

    haaaaaaaaaaiiii schat!

    wat heerlijk genieten om deze verhalen te lezen :) van t weekend skype en bijkletsen!!! knuffel! ook voor Gun!

  • 01 Augustus 2012 - 12:31

    Cindy:

    Love it!!!

  • 01 Augustus 2012 - 21:44

    Jorien En Bas:

    Gefeliciteerd met het behalen van je TEFL cursus. Weer iets afgesloten :)
    En wat fijn dat je bent aangenomen op die andere school. Vandaag daar je 1e werkdag gehad?! Ik ben nog niet op mijn werk geweest..uiterlijk maandag ben ik er..dan zal ik meteen voor die TPR methode kijken.
    En proficiat met jullie nieuwe kamer!!
    Succes met alles!
    Veel liefs van ons!!

  • 02 Augustus 2012 - 09:34

    Mirjam:

    Hey Laura,

    Wat een verhalen allemaal.. Wat ben je ondernemend, goed bezig zeg! Gefeliciteerd met het behalen van de cursus en je nieuwe baan. Nou alle papieren nog rond.. Gaat helemaal goed komen.
    Het is wel hard werken daar he, tijd gaat dan wel snel natuurlijk. Bijna bezoek van jullie mam en dan kom je al weer bijna de kou in in nederland;-)
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal..

    Veel liefs xxx

  • 03 Augustus 2012 - 10:22

    Marjolein:

    Hallo meid,
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je TELF certificaat.
    Geweldig hoor. Je bent een doorzetter en dat loont.
    Gun zal trots op je zijn denk ik. En ook nog gefeliciteerd met je nieuwe baan.
    Raar he, dat je niet gewoon gezellig afscheid kan nemen van je 'oude stekkie'.
    Welnu, het is zo de gewoonte dus dat moet je dan maar voor lief nemen.
    Heel veel succes en sterkte met alles.
    Ik begrijp dat wanneer je matras niet lekker ligt, je daar een ander huis(je) moet nemen.
    Wat een mop. En het scheelt een paar vierkante meters.
    Da's een mooie bijkomstigheid.
    Laura, tot de volgende keer maar weer.
    Groetjes aan Gun en liefs.
    Marjolein en Jan

  • 03 Augustus 2012 - 18:23

    Maria:

    Proficiat meisje je gaat goed !!!! Zo doorgaan !!!
    Heel veel groetjes van ons,doei

  • 05 Augustus 2012 - 16:25

    Ingeborg:

    Heyz Laura,

    Klinkt goed allemaal! Gefeliciteerd met je certificaat, de nieuwe kamer en natuurlijk je nieuwe baan! Is de overgang uiteindelijk vlekkeloos gegaan? Fijn dat het 'goed gaat met je buikje!

    Groetjes Ingeborg

  • 05 Augustus 2012 - 18:06

    Lieke :

    Hee Lau!

    Goed van je dat je bij de nieuwe school naar binnen bent gegaan!
    Gefeliciteerd! Echt trots op je!
    En fijn dat er allemaal ook weer leuke ervaringen bij zitten:D

    Geniet samen met Gun!

    Liefs xx

  • 26 September 2012 - 11:34

    Sara:

    Laura, wat een vooruitgang 2m2..haha. Super toch. Geweldig al die verhalen. Wat maak je veel mee. Super dat het met jou en Gun helemaal goed gaat. Genieten! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 23873

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: