Observatie dag in Chomtong - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu Observatie dag in Chomtong - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

Observatie dag in Chomtong

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Februari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken die me al een donatie over heeft gemaakt. Echt super bedankt!!! Gaan we hier mooie dingen mee doen!
Over die mooie dingen gaat dit verhaal…

Vorige week zaterdag zijn Nok, Mac en ik naar het dorpje toegegaan. Dorpje ligt in “Chomtong” (richting de Doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand).
Lekker stuk off road door de bergen gecrost met de auto, blijft voor ons altijd leuk.
Het dorpje ligt ongeveer 80 kilometer van Chiang Mai. Zo gek dat je zo dicht bij de bewoonde wereld bent, maar voelt alsof je er ontzettend ver vandaan bent.
Er is daar geen electriciteit. Per paar huizen hebben ze een solar cell (zonnepaneel). Deze heeft de regering een aantal jaren geleden aangelegd voor de afgelegen dorpen. Met een batterij zodat ze ’s avonds wat licht hebben. In het dorpje hebben ze 2 tv’s waar ze bij elkaar kunnen komen en even tv kunnen kijken. (welgeteld 4 kanalen.. laat zeggen Nederland 1,2,3,4 maar dan in het Thais!!)
Er is geen mobiel netwerk daar aangelegd…dus daar ben je gewoon onbereikbaar! (wat voor ons wel is heerlijk kan zijn!)

Zal mn verhaal niet te langdradig proberen te maken.
Met welke instelling ging ik dit project in en hoe sta ik er nu in?
Ik wil echt super graag iets voor deze mensen betekenen… maar ergens hoopte ik ook dat ik het zo kon doen dat het niet alleen voor de korte termijn was. Maar ja… ik heb ingezien dat je de wereld niet in 2 dagen kunt veranderen… dus Laura kan zo’n doprje ook niet in 2 dagen veranderen…
Wat ik wil zeggen… Ik wilde die mensen heel wat wijze levenslessen geven… gezondheid, opvoeding, scholing..en ga zo nog maar even door! Dat zijn de dingen waar wij heel veel informatie over krijgen…die nuttig kunnen zijn voor je verdere leven.
Die mensen leven al hun hele leven op de manier zoals ze nu leven…generaties lang…en dat is voor hun oke. Dus waarom moet ik dat dan ineens in 2 dagen willen veranderen… mogelijk om ze een wat betere toekomst te kunnen geven. (Maar jah… wat is een betere toekomst!)
Ik zag dat Nok en Mac daar duidelijk met een andere…betere… instelling waren. Zij willen die mensen graag helpen met dingen die nodig zijn…en verder willen ze die mensen een onvergetelijk weekend bezorgen!

Ik ben in gaan zien… dat ik het niet moet willen om van alles daar te veranderen. Dus Laura heeft een aantal stappen terug gezet.

Wat gaan we nu doen…
De leerkracht op de school was er die zaterdag niet. Dus de school was op slot..we hebben door de houten spijlen heen foto’s gemaakt. Maar we weten dus ook niet of de leerkracht te vertrouwen in. Ik bedoel… we kunnen aan de school heel wat boeken, schriften potloden… noem het maar op, schenken. Maar als zij uit een gebied komt waar ook niet veel is, zou ze het ook zomaar zelf mee kunnen nemen.
Wat hebben we dus nu besloten, zodat we zeker weten dat het daar bij de mensen terecht komt en blijft…
We gaan voor elke kind een pakketje maken. We willen proberen of we alle 30 kinderen een zak/doos/rugzak… kunnen schenken met wat levensmiddelen en schoolmiddelen (schriftje, boekje, kleurpotloodjes, gum…maar ook een
t-shirt/vest, sokken, zeep, tandenborstel, tandpasta…en mogelijk een dekentje…in de bergen koelt het flink af, ze krijgen een paar pakjes melk… deze ben ik in aan het zamelen vanuit school…en mogelijk ook een snoepje of een koekje). Met andere woorden… we gaan een soort sinterklaasje spelen!

Verder willen we voor alle mensen in het dorp een lekkere Thaise maaltijd koken.. Noodle soep!!!
En verder gaan we gewoon wat spelletjes met ze spelen, voetballen, knutselen, zodat ze een gezellige 2 dagen krijgen!

Hier de foto’s van onze observatie-dag!

https://picasaweb.google.com/laura.vonk86/ObservatieDag?authkey=Gv1sRgCN-J4Y34rf-qBg


Wat wil ik verder nog heel graag hier betekenen..
Ik had na het zien van dit schooltje het idee… dat ze niet met totaal niks zitten. Ze hebben wat tafeltjes, ze hebben een white board, ze hebben wat boeken en wat posters. Tuurlijk is dit lang niet genoeg voor goed onderwijs…maar een begin hebben ze zeker.
Ik wil graag de dorpjes die Gun af en toe bezoekt ook helpen. Ik weet dat er gezinnen daar wonen met kinderen die niet eens de mogelijkheid hebben om naar school te gaan. Heb hem nu een paar keer wat pakjes melk van school mee gegeven en krijg daar elke keer een ongelofelijk grote dankbaarheid voor terug.
Voor deze gezinnen wil ik zelf ook graag een pakketje samen gaan stellen. Voor de kinderen wat leermiddelen.. zodat ze wat Thais kunnen leren lezen en schrijven… wat kleren en wat levensmiddelen.


Ga het hier even bij laten..
Het begint ongelofelijk hard te regenen en onweren hier..dus weet niet meer voor hoelang ik nog stroom heb!

Tot binnenkort met weer een nieuwe update!

Owwjjaa…voordat ik het vergeet…zoals het er nu uitziet gaan we 23 en 24 februari naar het dorpje in Chomtong.

Veel liefs,
Laura


  • 13 Februari 2013 - 11:05

    Jorien:

    lieve laura,
    wat super waar je allemaal mee bezig bent!! Heel mooi!!
    En dat terwijl je het zelf ook zo druk hebt met het afronden van het schooljaar.
    succes met alles en hopelijk spreek ik je snel weer!
    liefs Jorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 23817

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: