Bamboo Club! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu Bamboo Club! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

Bamboo Club!

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Lieve Familie en Vrienden,

Ik wil graag even jullie aandacht vragen voor het volgende…

2 vrienden van mij hier “Nok en Mac” ( een aantal van jullie hebben er al kennis mee gemaakt en zijn door hun onder handen genomen met een goede massage!) hebben een aantal jaren geleden de “Bamboo Club” opgericht.

Wat houd de “Bamboo Club” in…
Elke jaar struinen ze de omgeving af opzoek naar een dorpje waar niet veel is en die niet veel hebben. Zo’n dorpje leeft heel primitief van de middelen die ze om zich heen hebben en de hulp die ze af en toe van buitenaf krijgen. De regering helpt deze dorpjes wat minder omdat ze vaak afgelegen liggen. Er is geen goede begaanbare weg naartoe.
Ook dit jaar hebben ze in de omgeving van Chiang Mai (ergens in de bergen) een dorpje gevonden. In dit dorpje wonen 27 kinderen en er is een klein schooltje waar deze kinderen naartoe gaan. Op het schooltje zelf is niet veel, maar met de middelen die ze hebben proberen ze wat onderwijs te geven.

Toen ik een aantal weken geleden in Nederland was heb ik mooi 2 koffers kunnen vullen met kleren. En nog 2 zakken aan handbagage meegenomen aan knutsel spulletjes, kleurpotloden, gummen, stickers, schriftjes enzovoort.

Nou ben ik van de week even rond de tafel gaan zitten met Nok en Mac. Het plan is om eind februari in een weekend naar dit dorp te gaan.
Voor die tijd zullen zij er eerst nog een keer langsgaan om even goed te inventariseren waar we deze mensen echt mee kunnen helpen, en hoeveel mensen er in het dorp wonen.
We zijn ook dit jaar weer een club mensen bij elkaar aan het verzamelen die met ons dit project aan wil gaan!

Wat hebben ze de afgelopen jaren in andere dorpen gedaan:
- Levensmiddelen gebracht als zeep, tandenborstels, tandpasta
- Kleren, dekens, kussentjes en muskieten netten gebracht.
- Ze hebben het schooltje opnieuw geverfd en wat (thaise) leermiddelen meegenomen, zoals posters waar het alfabet op staat, wat boeken en schriften.
- Ze hebben de mensen een dag voorzien van eten. Wat erg bijzonder was…ze hadden namelijk noudle-soep gemaakt. Het bleek dat deze mensen in heel hun leven nog nooit noudle soup hadden gegeten. Noudles groeit niet uit de grond, en moet gekocht worden dus dat hadden ze nog nooit gehad. Ze hadden echt een mega grote pan gemaakt maar het bleek niet genoeg te zijn…ze bleven schijnbaar maar komen!

Dit zijn dingen die we dit jaar in het nieuwe dorpje ook willen gaan doen.

Waar ben ik nu mee bezig…
- Ik ga een inzamelingsactie op school houden. Ik wil de kinderen waar ik nu les aan geef ook in dit project betrekken…zodat zij leren inzien dat het niet vanzelfsprekend is dat je geld hebt, en dat zomaar uit kunt geven aan allerlei dingen.
- Ik ben melk aan het inzamelen. Op Thaise basisscholen krijgen ze tussen de middag allemaal een pakje melk. Maar dus niet in de arme afgelegen dorpjes. Elke dag blijven er wel een aantal pakjes melk over. Deze ben ik aan het sparen zodat we met een aantal dozen melk die kant op kunnen en de kinderen ook is kunnen verblijden met een pakje melk.
- Ik wil hier langs scholen gaan om te kijken of ik wat oude boeken en meubelen mee kan nemen.

Ik hoop eigenlijk wat sponsorgeld bij elkaar te krijgen zodat we daar de dingen van kunnen kopen die de mensen echt hard nodig hebben…en die echt geen overbodige luxe zijn.
Een klein voorbeeldje wat ik hier met een beetje geld kan doen…
Ik ben net zeep gaan kopen. Ik heb 25 goede stukken zeep voor 5 euro gekocht. (Detol antibacteriële zeep) .
Dus zelf met een paar euro’s kan ik hier de mensen goed helpen!

De dingen die we uiteindelijk hopen mee te kunnen nemen:
- Kleren voor de kinderen (shirts, broeken)
- Dekens en matrasjes voor in de school ( de kinderen doen hier vaak een middagdutje…nu moeten ze dat op de grond doen).
- Leermiddelen voor in school (posters, schriften, boeken, potloden, krijtjes, hopelijk wat tafeltjes en stoeltjes.)
- Sport en speel attributen voor de kinderen (zoals een bal, misschien rackets… en wat andere gekke dingen waar ze hier in Thailand mee spelen!)
- We willen potten verf mee nemen…zodat we het schooltje weer een beetje een frisse look kunnen geven.
- We willen weer een grote grote pan noudle soup maken, zodat we die mensen een bijzondere maaltijd kunnen geven.

Wat wil ik nu met dit verhaal bereiken…
Nou, ik hoop eigenlijk op een beetje financiële support. Mogelijk willen er ook mensen zelf dingen inzamelen…ook dit is echt helemaal super. Maar als je dingen wilt gaan kopen, kan ik dat mogelijk beter hier doen. Het is goedkoper, en het scheelt een boel verzendkosten.
Denk alsjeblieft niet… kom ik dalijk met 2 euro aan zetten… want zelfs met die 2 euro kan ik hier zo’n 10 stukken zeep of 3 tandenbostels of een t-shirt kopen.
“Alle kleine beetjes zijn welkom, en alle kleine beetje helpen”

Wil je nou meer weten mag je me altijd mailen  laura_vonk@hotmail.com
Er is ook een facebook pagina zoek op “ Bamboo Club” (Chiang Mai) .
Hier vind je vooral heel veel fotos van de voorgaande jaren!
Heb je nou een donatie bij elkaar dan mag je dit overmaken naar:
7826542 t.n.v. L. Vonk te Eindhoven.

Heb je nou iets wat je graag op zou willen sturen. Mail me dan alsjeblieft eerst, dan geef ik je een adres door!

Ik hoop dat er meer mensen met mij aan de slag gaan om hier een dorpje een onvergetelijke dag te bezorgen!

Hier nog een link met foto’s om een indruk te geven wat de afgelopen jaren gedaan hebben.

https://picasaweb.google.com/laura.vonk86/BambooClub?authkey=Gv1sRgCJLytoq6otXLLw


Dan voor de nieuwsgierige onder ons!... hoe gaat het met mij/ons hier?!?
GOED!!
Ik begin m’n stekkie in school gevonden te hebben. Heb een lekker klasje en vind het heerlijk dat ik nu m’n eigen kinderen heb die ik les kan geven, in plaats van elke keer ergens anders een uurtje.
Het koste me even om wat zelfvertrouwen terug te krijgen in het lesgeven, omdat ik hier heel de dag Engels aan het praten ben ( en voorheen de kinderen maar 10 woordjes hoefde te leren!). Heb even het gevoel gehad dat mijn Engels hier echt niet goed genoeg voor was… en ging me een slechte leerkracht voelen. Gelukkig ben ik hier overheen en kan ik weer lekker genieten van het lesgeven en de kinderen! Ondanks dat bij deze baan heel veel meer werk komt kijken, kan ik hier ook heel veel meer energie en voldoening uit halen!

Met Gun gaat het ook goed… hij heeft gedag gezegd bij z’n oude baas. Ze gingen daar niet echt netjes om met hun personeel… en na een aantal maanden zeer geduldig te zijn geweest en hopen op verbetering is hij toch maar opgestapt. Hij heeft nu een goede organisatie gevonden waar ze de trekkings meer afstemmen naar de wensen van de mensen…dus dat is leuk voor de gids, doe je nog is wat anders…en je kunt er de mensen ook gelukkiger mee maken!
(Ook Gun gaat trouwens naar veel afgelegen gebieden de jungle in. Vaak neemt hij ook wat aan kleren of speeltjes voor de kinderen mee. Laatst kwam hij terug met het verhaal dat er 2 gezinnetjes wonen in het gebied waar hij nu op trekking gaat, ze hebben 4 kinderen. Maar de mensen hebben de middelen en het geld niet om hun kinderen naar school te sturen. Gek he, dat er hier gewoon nog super veel kinderen zijn die geen onderwijs krijgen).

Tussen ons is het ook nog steeds allemaal koek en ei! Blij met ons kamertje… nu beide blij met ons werk… en genieten van het weer… Want… JJJAAAHHH, je zult het niet geloven, maar het is winter in Chiang Mai  Wat inhoud… nog steeds 30 graden overdag en ’s avonds koelt het lekker af naar zo’n 20 graden! Mooie winter toch, ik doe het er voor!

Lieve allemaal…ga mn verhaal afronden.
Wil je meer informatie of heb je vragen, mail mail mail!!!

Liefs, Laura

  • 19 Januari 2013 - 23:13

    Marjolein:

    Hallo Laura,
    Geweldig werk, zoals ik dit allemaal lees.
    Ik ga wat overmaken naar je rekening.
    Heel veel succes met het blij maken van de mensen die zo afgelegen wonen en niks hebben.
    Was het nog gezellig aldaar met Thijs en Kitty?
    Ik denk het wel.
    Welnu, groetjes aan Gun en heel veel succes allebei met jullie leuke baan.
    Liefs en groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 23875

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: