Daar ben ik weer!! :-) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer!! :-) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!! :-)

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Juni 2012 | Thailand, Chiang Mai

Hallo Lieve allemaal,

Ik ga toch maar weer mn verhaal op mn site zetten.. Waarom… Ik wil jullie allemaal heel graag laten weten hoe het hier is, hoe het hier gaat, en hoe het met me is… Maar ik heb er gewoon de tijd niet meer voor om iedereen te mailen. Dus ga ik het zo doen!!! En ga eerste beginnen met een kleine inhaalslag.. ("de eerste maand"...)

Ben inmiddels alweer 2 maanden in Thailand! :) Klinkt vrij kort… maar het voelt alsof ik hier al maanden ben. Er is zoveel gebeurt in de tussentijd.
Ben na een week hier aan mn studie begonnen (TEFL cursus). Was vrij pittig in het begin…alles in het Engels! Mijn hersentjes draaide op vollen toeren de hele dag! Gelukkig went al dat Engels wel…en ook de testen die ik moest maken in het Engels gingen steeds beter!
We kregen informatie over het lesgeven in het algemeen, en hoe je lesgeeft in een tweede taal, en ook veel over te Thaise cultuur. Wat ik echt super interessant vind!
Een aantal dingetjes:
- Thaise kinderen zullen nooit vragen stellen in de klas, dit wil namelijk zeggen dat de leerkracht niet goed heeft uitgelegd.
- Thaise kinderen zullen nooit onvoldoendes voor testen halen. Dit omdat leerkrachten vinden dat kinderen niet te veel met negativiteit te maken moeten krijgen… ze zijn nog jong, en moeten nu plezier hebben in het leven. En wanneer veel kinderen een onvoldoende halen, wil het ook zeggen dat de leerkracht niet goed werk heeft geleverd!
- Thaise kinderen leren totaal niet zelf nadenken. Alles wordt voor ze voor gekauwd in de klas, en ze moeten het gewoon nadoen. (ik merk nu hoe totaal verschillend dat is in Nederland… heb al een paar keer geprobeerd een spel met de kids te doen.. maar wanneer het er op aankomt dat ze zelf ook maar iets moeten bedenken…werkt het gewoon niet!)
- In de klas zitten hier gemiddeld tussen de 40 en 60 kinderen.
- Leerkracht is hier nog een zeer gewaardeerd en gerespecteerd beroep!
- Is er hier een vergadering… is het vooral verstandig om niks te zeggen en niks te vragen. Probeer vooral niet te snel veranderingen in te brengen
( ondanks dat wij weten dat dingen beter georganiseerd of gedaan kunnen worden…kun je hier beter je mond over houden) . Thaise mensen zijn bang voor gezichtsverlies…dus je kunt beter niet in een vergadering…openbaar met veel mensen… dingen gaan zeggen die beter kunnen! Dit kun je beter naderhand… met een hele grote omweg (wees vooral niet te direct!) proberen er met iemand over te hebben.
- Weet even niks meer..maar komt vanzelf nog wel in mn verhaal :)

Goed…verder ik ga verder…!
De cursus zou 6 weken duren. Omdat deze cursus precies in de Thaise zomervakantie viel, was het erg moeilijk om stage te gaan lopen. In de 5e week was er een school open, en zijn we les gaan geven op een kleuterschool.
Maandag 14 mei was mn eerste stagedag… super spannend!
Ik heb les gegeven aan Kindy-1 (3 jaar) en Kindy 3 (5 jaar).. Zaten ongeveer 10 kindjes in de klas. Was een leuke ervaring. Het was echt mega mega mega vermoeiend. De kinderen waren veels te verlegen om te praten. En dan een half uur proberen te trekken en te duwen om er iets uit te krijgen. Ze hoefde maar 4 woordjes…hahahah!! (hoofd, schouder, knie en teen!!) En dan moet je ze die woorden aanleren op een leuke speelse manier! Was een hele opgave…
Was wel super schattig om te zien… Na mijn laatste les, Kindy 3 (tegen 11.00u) …gingen alle kindjes hun bedje klaarmaken. Matrasje op de grond. Ze gingen eerst wat eten, en daarna gingen ze een uurtje slapen!
Dinsdag 15 mei stond er weer een Kindy-school op het programma! Net voordat ik les ging geven, kwam mijn leerkracht naar me toe.. “Laura…wil je een baan?”. Nou ja…opzich…heel graag! “Er is een baan voor je voor Prathom 2 en Prathom 3 (groep 4, 5). Klinkt goed…had al wel bedacht dat ik never nooit nie een fulltime baan zou willen als Kindy-lerarer…veeeeeeeelllsss te vermoeiend. Dus dit klonk wel goed. De 2e mededeling “dan begin je morgen…”. Uhhhmmm…kan ik er 5 minuten over nadenken? - Dat kon gelukkig.
Dit waren precies 5 Europese minuten… had stiekem op 5 Thaise minuten gehoopt! Maar goed..om dit lange verhaal even kort te houden! “Ik doe het!!!”
Never try, never know…zeggen ze hier!

Na mijn les op de Kindy school…meteen door naar mn nieuwe school. Kreeg ik daar te horen (van mijn leerkracht) dat ze eigenlijk alleen Engels sprekende (moedertaal) leerkrachten aannemen… Maar hij zei dat ik een goede kans maakte omdat ik al een bevoegd leerkracht ben!

Daar 2uur naar wat Thais gebabbel geluisterd… en de dag later kon ik beginnen!

Ow jah…belangrijk detail vergeten… De kleren die je als leerkracht moet dragen hier. Zijn ze nogal strikt mee… Een lichte/witte blouse (dat in 40graden!)… een rok tot op of net over je knieën (erg handig met lesgeven op de grond aan de kleuters…gelukkig hebben ze op de basisschool tafeltjes en stoeltjes)… schoenen..beetje ballerina achtige schoenen ( niet te hoge hak/ tenen moeten bedekt zijn.. en ook dit: is erg heet!dichte schoenen!!)… (draag vooral niks comfortabel..)…Goed…
Dit alles…ga dat maar is zoeken in Thailand..voor een westerse… alle blousjes zijn te klein en de schoentjes zijn van kei hard plastic (mega blaren lopen!) En de rokjes zijn te strak! Ow jah…andere kleine bijkomstigheid… Op veel marktjes mag je de kleren niet passen…hahahahaha…hoe weet ik dan of het past/ of het staat! Dat moet maar op gevoel, dat is de manier hoe Thaise kleren kopen!!
Met andere woorden…het was een hele opgave om kleren te vinden! Maar na lang zoeken…rondrijden..kijken… plekjes zoeken waar ik wel mag passen… heb ik 2 rokjes 2 blousjes en 1 paar schoenen gevonden :) Jeeeeuuuujjjj…!

Ik ga mn verhaal voor vandaag afronden.. ( heb nog wat lessen voor te bereiden voor komende week!)
De volgende keer… “Laura’s begin op de Thaise school…”…!!!!

  • 03 Juni 2012 - 08:51

    Corinne:

    lieve laura, wat een omstandigheden zo te horen. kunnen we wat op sturen, blouse, rokken, ballerina's misschien makkelijker zijn het te minste europese maten. geintje hoorde van mama dat je het naar je zin hebt en ik vind het leuk via je reisverslag je beslommeringen te horen. als ik iets kan doen laat maar weten, groetjes Corinne

  • 03 Juni 2012 - 09:30

    Sahine:

    Wauw Laura! Wat mega gaaf wat je dat aan het doen bent! Ik ben dus hier in nederland zo'n kleuter juf, maar geloof niet dat ik het een week zou volhouden als het zo zou gaan als in thailand....echt doet leuk om je verhaal te lezen, ga ik zeker bijhouden!
    Liefs sahine

  • 03 Juni 2012 - 14:48

    Sara:

    Wauw wat een geweldige ervaring lijkt mij dat! Super! Veel succes toegewenst en veel plezier met Gun. XX Sara

  • 03 Juni 2012 - 15:51

    Ellen:

    Hoi Laura, super leuk om te lezen! Ik zal deze site doorgeven aan de buren, die zijn ook erg benieuwd naar je. Veel plezier! Groetjes, Ellen

  • 03 Juni 2012 - 16:30

    Maria:

    goed bekeken meisje,heel leuk,de tijd gaat toch al zo snel.
    Heel veel liefs van ons maria en frans

  • 03 Juni 2012 - 18:59

    Ingeborg:

    Leuk om je belevenissen te lezen! Bijzondere dingen maak je mee en je moet je flink aanpassen zo te horen. Zal vast niet altijd meevallen. Wel heel fijn dat je een baan hebt en dus 'zekerheid' zover dat daar mogelijk is. Hoe gaat het met jou en Gun? Hebben jullie een mooie woonlocatie samen? Zie nu al uit naar je volgende verhaal! Groetjes Ingeborg

  • 04 Juni 2012 - 06:30

    Cindy:

    Leuk lieverd!

  • 04 Juni 2012 - 07:22

    Lieke:

    Hee Laura!
    Leuk om je verhaal te lezen, ben ook heel benieuwd naar het vervolg op die school. Echt super stoer dat je het gewoon gaat doen en dat je wel ziet hoe het allemaal loopt!:)
    Groetjes aan Gun en heel veel les- en cultuur plezier daar;)
    Vergeet niet ook nog hele mooie dingen te bekijken he! haha.
    Tot december (nog heel ver weg:-P)

    Liefs xx

  • 04 Juni 2012 - 20:03

    Marjolein:

    Hallo lieverd,
    Meid, wat heb je een doorzettingsvermogen. En wat een geweldige ervaring, doch niet altijd makkelijk denk ik. Misschien niet gek om wat kleding uit Nederland over te laten sturen. Afijn, hoe is het met Gun? Nog smoor? Ik ben erg benieuwd naar het vervolg hoor. Heel veel sterkte en succes met het lesgeven. Zoals je al zegt, heel anders dan hier. 28 Juni mag ik mijn diploma in ontvangst nemen voor de VZ-IG. Eindelijk. Ik heb het toch gehaald. Laura tot de volgende keer.
    Groetjes en liefs XXX
    Marjolein en Jan.

  • 04 Juni 2012 - 21:30

    Denise:

    Lieve Laura!
    Super leuk om te lezen!! En idd slim om het zo te doen ipv elke keer je verhaal weer opnieuw te moeten typen!
    Fijn dat je zoveel kan leren nu daar, tis me ook een hele ervaring als ik t zo lees!
    Geniet van je tijd! Want twee maanden zijn alweer voorbij, tijd vliegt! (al lijkt t voor jou soms misschien ook wel anders...? Voor ons zeker, hele dagen wachten tot je weer terug komt duurt lang! :p)

    Lieve Laura, tot snel!
    Xxxx

  • 06 Juni 2012 - 13:21

    Koen:

    en toch ben ik een beetje jaloers...groeten een Gun

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 23878

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: