Het weekend in Chomtong... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu Het weekend in Chomtong... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Vonk - WaarBenJij.nu

Het weekend in Chomtong...

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

Hallo Lieve mensen!

Zoooo… het weekend in de bergen zit erop! En mijn zomervakantie is begonnen…dus heeft deze Laura mooi de tijd om haar site even te updaten!

Vorig weekend zijn we me 5 auto’s de bergen in getrokken.. Het was een hele verzameling die lekker op z’n Thais geregeld werd. Wat dus ongeveer wil zeggen.. geen organisatie! We zouden om 8.00u verzamelen, dat werd al later…en onderweg moesten we nog 100x stoppen om de meest onzinnige redenen. Dus uit eindelijk een paar uur later 100 kilometer verder, in het dorp aangekomen.
Daar stond een dorp mensen op ons te wachten…hahah die hadden er al zin in.

Eerst een hapje met ze gegeten. We hadden een grote pan “green curry with noodles” mee.
Daarna was het spelletjes tijd. Ondanks dat het erg heet was hadden alle kinderen zin om spelletjes te spelen. Is een keer wat anders dan rijst oogsten!
Ik had een pak vouwblaadjes, en had verschillende dingen uitgeprint om te kunnen maken. Was geweldig om te zien hoe snel sommige het oppakte en de dingen onthielden. 1 keer voorgedaan, en hupsake daar gingen ze zelf al.
Alle mooie kunstwerkjes bewaard zodat we die later in de school op konden gaan hangen.
De school was helaas niet open, omdat de leerkracht er niet was (en ergens kunnen ze niet bedenken dat het een idee is om een sleutel in het dorp te laten). Vond ik wel erg jammer, maar ze zeiden dat de leerkracht de volgende ochtend terug in het dorp zou zijn. Ik in Thailand geleerd dat je nooit meer iets moet verwachten of ergens vanuit moet gaan…dus ik zou het wel zien.

Na de drukke middag hebben we elke kind een doos gegeven. En meteen vertrok iedereen terug naar huis. Dussss……en ik had zo graag de reacties willen zien. Jah, dat krijg je in een andere cultuur… Niet gewoon hier om je cadeautjes buiten uit te pakken…dat gebeurd binnen de muren van je huis!
Er waren gelukkig een paar meisjes die te nieuwsgierig waren om te wachten en die de dozen opende om te kijken wat erin zat… het weer dicht deden, en nog een keer opende. En dat zo 4x hahaha, met een grote lag op de gezichten!

’s Avonds weer voor iedereen gekookt. Soort groente soep gemaakt en er was nog een hoop groene curry over waar de mensen in het dorp gek op waren.
Even lekker bij een kampvuurtje zitten en daarna op 1 oor in een knus klein Thais tentje.

De volgende ochtend na het ontbijt was zowaar de leerkracht er!! JJeeeeuujjj…ik helemaal gelukkig. Een super lieve vrouw die me al te graag daar wilde houden. Ze kon een paar woorden Engels en ze leerde de kinderen ook wat Engelse woordjes.
Kreeg meteen een lesje “sjaal” weven! Jeetje wat een werk… was nog ingewikkelder dan ik dacht…moest bij elke beweging goed opletten of het allemaal wel goed bleef gaan.
Het was erg bijzonder om de leerkracht te ontmoeten en om te zien met welke materialen zij daar les moet geven.
Dit heeft mijn weekend wel gemaakt, en daardoor ging ik met een erg voldaan gevoel terug naar Chiang Mai.

Ik wil alle mensen nogmaals super super bedanken voor de donaties die ik ontvangen heb.
Ik heb ongeveer de helft aan dit project besteed. Heb wat eten voor de mensen gekocht zoals noodles, zout om te koken, en een koekje voor de kindjes. Wat leermiddelen voor op school boeken, schriften en een paar tafels voor de in school, gummen, linialen. En voor elk kind een dekentje die ze goed in de avond/nacht kunnen gebruiken.
Verder heb ik de andere helft nog even bewaard. Ik weet namelijk dat Gun bij nog meer afgelegen dorpjes komt. De dorpjes waar je niet met de auto kan komen, en soms niet eens met de scooter. Dit zijn de dorpjes die vaak helemaal geen hulp krijgen van de mensen, omdat de meeste mensen het het makkelijkste vinden om er per auto naar toe te gaan. Wat ik snap, omdat je op de scooter niet veel mee kan krijgen.
Maar dit zijn de mensen die het wel hard nodig hebben… als ik van Gun hoor dat die kindjes zo mager zijn omdat ze een slechte oogst hebben gehad en dus niet genoeg te eten…dat gaat me toch wel aan het hart.

We kunnen deze mensen niet in 1 keer helpen, wat we afgelopen weekend gedaan hebben. Omdat Gun daar vaak naartoe gaat met trekkingen, en hij dan al zelf beladen is met kleren en eten voor de trek. Maar ik geef hem toch elke keer iets mee waar hij de mensen daar mee kan helpen.
Ik ga het andere geld dus ook niet in 1 keer uitgeven aan allerlei andere dingen. Ik hoor van Gun waar hij geweest is en wat die mensen goed kunnen gebruiken, en daar ga ik het verder nog in stoppen. Ik ga zorgen dat elke cent hier goed besteed gaat worden.

Maar ik wil jullie nogmaals hartelijk danken voor jullie hulp, want zonder jullie hulp was dit niet mogelijk geweest!
Heb je verder nog vragen over het weekend of andere dingen, je mag me altijd mailen!

Hier de foto’s van het weekend in Chomtong.
https://picasaweb.google.com/laura.vonk86/HetWeekendInChomtong?authkey=Gv1sRgCK2SyKqy2p7jCg


Dan nog een stukje over Laura in Thailand!
Ik heb m'n eerste schooljaar er hierop zitten! Wat vliegt die tijd toch hè. Volgend jaar wordt ik weer “homeroom teacher van groep 4”. En ik krijg er een extra taak bij, ik wordt de vakleerkracht rekenen (voor de groepen 3 en 4!). Wat ik echt super leuk vind… Iedereen die hier nu rekenen geeft die doet maar wat. Niemand is hier met echte lesgeef papieren…en niemand weet wat hij eigenlijk met rekenen aan moet. Ik mocht van school nieuwe methodes aan gaan schaffen ( waar opzich niet veel keuze in is want er was er 1 en dit jaar is er 1 nieuwe bij gekomen!!).
Als het goed is gaat dit het dus worden na de zomer..maar dat blijft de komende 3 weken nog even spannend, want het is altijd maar de vraag of je in de zomervakantie je baan behoud. Ik heb gemerkt dat zodra er iemand op de stoep staat met betere papieren, ze je zonder pardon op straat zetten. Maar goed, daar ga ik me proberen niet al te druk om te maken 
Nu heb ik lekker 3 weken vakantie. Ondanks dat ik hier na 2 dagen alweer een beetje snakte naar m’n airconditioning lokaaltje… Met 37 graden in een kamer met een ventilator viel me op het begin toch best zwaar. Dus maar een 2e ventilator in de kamer erbij 

Nou was het plan om een weekje terug naar Gun’s dorpje te gaan en de ouders daar te helpen…want die zijn druk bezig met een huis bouwen.
En daarna wilde ik Gun heel graag mee naar een eiland nemen, aangezien hij nog nooit op een eiland hier in thailand is geweest.
Maar… de afgelopen 2 weken heeft Gun werkelijk thuis gezeten (geen toeristen om te trekken) en vanaf het moment dat mijn vakantie begint… beginnen toeristen trekkingen te boeken…hahaha… dusss, ik ga me gewoon maar lekker vermaken in Chiang Mai, en maar even afwachten wat er van al de plannen terecht gaat komen!

Lieve mensen…dit was hem even voor deze keer.
Tot de volgende Laura update..!

  • 06 Maart 2013 - 12:29

    Marjolein:

    Hallo Laura,

    Geweldig dat de giften zo goed van pas zijn gekomen en dat de bergbewoners en hun kinderen er zo veel van hebben genoten. Heerlijk als je mensen blij kan maken.
    Ik wens je leuke dagen toe de komende weken, nu dat je vakantie hebt.
    Wel jammer dat Gun nu moet werken, maar altijd beter dan dat hij helemaal geen werk heeft.
    Groetjes aan Gun en tot een volgende keer.
    Liefs Marjolein

  • 06 Maart 2013 - 18:09

    Maria En Frans:



    Hoi Laura,


    Bedankt voor je leuke verslag.
    Helaas kan ik je foto's niet bekijken,eens aan mijn zonen vragen het programma daarvoor te installeren.

    Geniet van je vakantie en lekker niks doen,heel veel groetjes van ons,
    Frans en Maria

  • 06 Maart 2013 - 20:56

    Kitty:

    Dag zusje!;-)

    Wat n heerlijk verhaal! Ik geniet ervan! Schrijf eens wat meer, is geweldig dit!
    Succes deze weken en hopelijk dat jullie nog lekker met zijn tweeën weg kunnen!
    Het is jullie gegund!

    Dikke knuffel!!! X kitty

  • 07 Maart 2013 - 14:55

    Mirjam:

    Hey Laura,

    Wat een leuk verhaal, ik heb met plezier gelezen en naar je foto's gekeken. Ik vind het zo gaaf dat jij dit soort dingen onderneemt! Ik hoop dat je er zelf ook heel erg trots op bent..
    Mocht ik het gemis van Gun binnen je vakantie nog kunnen verlichten dmv skype dan hoor ik het graag!;-)

    Veel liefs, Mirjam

  • 08 Maart 2013 - 22:27

    Denise:

    Wow! Laura! Wat heb ik een hoop gemist in jouw drukke leven! Doneren? Oeps, helemaal gemist! Wordt dus tijd dat ik me vaker inlees, zodat ik ook een steentje kan bijdragen aan je goeie werk!
    Fantastisch om te lezen in ieder geval en super om te horen hoe je je draai steeds meer vindt!

    Hele dikke kus en spreken elkaar hopelijk snel weer even!
    Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 28 Dec. 2009
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 23801

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Op naar Thailand...

01 April 2012 - 30 November -0001

Wonen en Werken in Thailand

Landen bezocht: